Logo GenDocs.ru

Поиск по сайту:  


Загрузка...

Сёмушкина Т.Л. Английский язык. Методические указания и контрольные задания - файл n1.doc


Сёмушкина Т.Л. Английский язык. Методические указания и контрольные задания
скачать (100.1 kb.)

Доступные файлы (1):

n1.doc617kb.24.12.2005 21:59скачать

Загрузка...

n1.doc

  1   2   3
Реклама MarketGid:
Загрузка...


МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ ТУЛЬСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ И КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ

Издательство ТулГУ Тула 2003

УДК 802.0

Английский язык: Методические указания и контрольные задания / Т.Л.Сёмуш-кина; Тул. гос. ун-т. - Тула, 2002. - 76 с.

Ответственный редактор:

канд. филол. наук, доц. 3. И. Коннова (зав. кафедрой иностранных языков ТулГУ)

Настоящие методические указания по английскому языку содержат рекомендации по выполнению контрольных работ, краткий грамматический справочник и тексты для дополнительного чтения, предназначенные для студентов дистанционной формы обучения, продолжающих изучение анг­лийского языка в вузе.

Рецензенты: канд. филол. наук, проф. Я. И. Копылевич доц. Л. П. Зарубина доц. М. В. Круглова

ISBN 5-7679-0331-Х

Т.Л. Сёмушкина, 2002 Тульский государственный университет, 2002

РЕКОМЕНДУЕМЫЙ БИБЛИОГРАФИЧЕСКИЙ СПИСОК

  1. Английский для бакалавров: Учеб. пособие / Под ред. доц. Г.Д. Орло­вой. -Тула: ТулГУ, 2001.

  2. Курс английского языка для вечерних и заочных вузов / А.Н. Андриа­нова и др. - М., 2001.

  3. Практическая грамматика английского языка / К.Н. Качалова и др. -М.,2000.

ИСПОЛЬЗОВАННЫЙ БИБЛИОГРАФИЧЕСКИЙ СПИСОК

  1. Грамматика современного английского языка / Крылова И.П. и др. -М., 2000.

  2. Крылова И.П. Сборник упражнений по грамматике английского языка. М, 1999.




  1. Курашвили Е.И. Учебное пособие по чтению и устной речи для технических вузов. - М, 1991.

  2. Английский язык (гуманитарные специальности) / Карачарова Н.М. и др. - Санкт-Петербург, 1997.

  3. Полякова Т.Ю. Английский для инженеров. - М., 2000.

6. Солодушкина К.А. Сборник упражнений по основным разделам
грамматики. - Санкт-Петербург, 1996.

СОДЕРЖАНИЕ

ПРЕДИСЛОВИЕ……………………………………………………………3

КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ………………………………………………6

Контрольное задание 1……………………………………………………6

Контрольное задание 2………………………………………………...15

Контрольное задание 3…………………………………………………...26

Контрольное задание 4................................................................................ 34

КРАТКИЙ ГРАММАТИЧЕСКИЙ СПРАВОЧНИК.……………………..43

ТЕКСТЫ ДЛЯ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ЧТЕНИЯ……………………….59

ТРЕБОВАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ И ОФОРМЛЕНИЮ КОНТРОЛЬНЫХ РАБОТ

  1. Каждое контрольное задание данного методического указания представлено в пяти вариантах. Студеит-заочник выполняет один из пяти вариантов в соответствии с последними цифрами его студенческого шифра. Студент, шифр которого оканчивается на 1 или 2, выполняет первый вариант; на 3-4 - второй вариант; 5-6 - третий вариант; 7-8 - четвертый вариант; 9-10 -пятый вариант.

  2. Письменная контрольная работа должна быть оформлена в отдельной тетради. На обложке тетради студент-заочник пишет свою фамилию, имя и отчество, номер контрольной работы, вариант, дату выполнения.

  3. Письменная контрольная работа должна быть выполнена авторучкой, аккуратно, четким почерком (или в машинописном виде). При выполнении контрольной работы следует оставлять в тетради широкие поля для замечаний, объяснений и указаний преподавателя-рецензента.

Материал контрольной работы следует располагать в тетради по следующему образцу:

Левая страница

Правая страница

Поля Английский текст

Русский текст Поля

  1. Если контрольная работа выполнена без соблюдения вышеизложенных требований, она возвращается без проверки.

  2. Строго соблюдайте последовательность выполнения заданий.

  3. Текст, предназначенный для письменного перевода, переписывается на левой странице, а перевод на русский язык на правой странице.

  4. В конце работы поставьте свою личную подпись.

  5. При получении от рецензента проверенной контрольной работы студент-заочник обязан проанализировать отмеченные в работе орфографические и грамматические ошибки или неточности, исправить их в письменном виде в конце данной работы или на отдельном листе, который должен прилагаться к данной контрольной работе,

  6. Отрецензированные письменные контрольные работы необходимо сохранять и предъявлять на зачете и экзамене.

  7. Перед выполнением контрольного задания рекомендуется изучить грамматические явления, проверяемые в контрольной работе и представленные в кратком грамматическом справочнике данного методического указания или в другой учебной литературе по английскому языку.



КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ

Контрольное задание 1.

Для выполнения контрольного задания 1 необходимо проработать следую­щие разделы курса.

  1. Структура английского предложения (повествовательное, вопроситель­ное, отрицательное).

  2. Имя существительное. Образование множественного числа, особые случаи образования множественного числа существительных.

  3. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные, неопределенные).

  1. Оборот there + be.

  1. Прилагательное. Степени сравнения прилагательных и наречий. Сравнительные конструкции.

  1. Формы английского глагола.

  2. Система времен в активном залоге.

ВАРИАНТ 1.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -S и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

  1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

  2. признаком множественного числа имени существительного;

  1. показателем притяжательного падежа имени существительного. Образец выполнения 1:

1. In autumn many birds fly I. Осенью многие птицы улетают
to warm countries. в теплые страны.


Birds - множественное число от имени существительного a bird — птица.

2. Most of the London's places of 2. Большинство

interest are situated to the north of достопримечательностей Лондона
the river Thames.. располагаются к северу от Темзы.


London's - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.

3. In the United States Mother's 3. В Соединенных Штатах Америки
Day is the second Sunday in May. День Матери отмечается во второе


воскресенье мая. States - - множественное число от имени существительного state - штат. Mother's - притяжательный падеж имени существительного в единственном числе.



  1. This dictionary contains all the words in common use.

  2. Dictionaries of this kind are useful to translators.

  3. To the right of St. Basl's Cathedral rises the main Kremlin tower, the Spasskaya.

  4. She was a miner's widow.

  5. Nature provides animals with weapons of defense.

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их,
обращая внимание на особенности перевода на русский язык оборота there +
be.

  1. There is a tremendous amount of work to be done in this country on environmental protection.

  2. There can be no life without problems.

  3. There has been a great deal of progress in these spheres of science.

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержа­
щие разные формы сравнения.

  1. The most difficult thing about English, as the students say, is prepositions and adverbs.

  1. The higher a person's income is, the higher the tax rate is.

3. Japan now has the third largest military budget in the world.
• 4. His radio-set is not so powerful as mine.

5. Today we have loaded three times as much wheat as yesterday.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. If you have any news, call me back.

  2. It was late. I found nobody in the house.

  3. I think there is something wrong with my watch.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его
инфинитив. Переведите предложения на русский язык.

Образец выполнения 2:

Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский

University in Moscow. университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.



  1. The Federal bureaucracy shapes and implements federal policy.

  2. We are currently experiencing a depression.

  3. Tremendous changes have taken place in the world for the past 30 years.

  4. The development of management skills will not come about solely by reading books or attending courses.

  5. In Britain tourism is now supporting about 1.4 million jobs.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст

As long as we live we continue to learn, and the education we receive when we are young helps us to continue learning. We are taught to read and write, and are taught many of the essential facts about the world and shown how to sort them out so that later in life we shall be able to find out things ourselves and not to ask other people.

The first teachers were fathers and mothers, but very early in the history of mankind children began to be taught by people other than their fathers and mothers. It is thought that schools first started in Egypt 5,000 to 6,000 years ago, and that it was the invention of writing, which made them necessary. Reading and writing were quite different from the skills used in everyday life, and writing made it possible to store up knowledge, which grew with each generation. Specially trained people were therefore needed to teach it.

In Great Britain the first teachers we read about were craftsmen. They taught children to read, write and count, to cook and mend their own shoes. The teacher could manage-a class of 100 or more by using older pupils or "monitors"to help him.

ВАРИАНТ 2.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием —S и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

  1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

  2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.
(См. образец выполнения 1 в варианте 1)

  1. Changes happen very quickly here.

  2. He owns a big car.

  3. The sun's rays reach the Earth's surface trough space.

  4. They made a two hours' journey in a train, which stopped at every station.

  5. Man's flights to the moon and his safe return to the earth have now left the realm of science fiction.



II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их,
обращая внимание на особенности перевода на русский язык оборота there +
be.

  1. There is an official celebration on the day.

  2. There were times when Martin was in great need of money.

  3. There has been much said recently concerning dissatisfaction with computer installations.

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержа­
щие разные формы сравнения.

  1. The main trend in our time is towards a healthier political climate in the world.

  2. The higher an engineer moves up in an organization, the broader his base of contacts is.

  3. The firm has safety equipment to meet the toughest everyday problems.

  4. The temperature today is not so high as it was yesterday.

  5. I paid for the book half as much as for the dictionary.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. She helped him borrow some more money.

  2. Will you bring anyone with you or will you come alone?

  3. Anything is better than nothing in a situation like this.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его инфини­
тив. Переведите предложения на русский язык.

(См. образец выполнения 2 в варианте I)

  1. Families in which the husband works while the wife stays at home are no longer in the majority in the US..

  1. This technique is now starting to be applied on an increasing scale..

  2. When we got to the theater the play had already started.

  1. Table I shows the improvement that has taken place in this area over the years since 1990.

  1. The cost of power has always tended to increase.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст"

New York is a city where all the languages of the world are spoken and where people live on the ground, travel under the ground and work in the sky.



New York makes a great impression on all visitors because of its many high buildings, its theatres, museums and hotels, its beautiful bridges, and its expensive shops with their fabulous prices.

The first permanent white settlers came to New York from Holland in 1626. These Dutch settlers bought all of Manhattan Island from the Indians for the equivalent of twenty-five dollars, while today some of this land costs a million dollar an acre. This island is the heart of the city.

It is on the Manhattan Island that most of the skyscrapers are located. This island is connected by six long bridges, as well as by tunnels and ferries, with the other four districts that constitute New York City.

New York is the largest city in the United States. Today there are more people living in the New York City than in Australia, Peru or Sweden.

For transportation New York depends mainly on buses, the subway, taxis and ferries. The buses are slow because of the crowded streets, whereas the subway trains can go as fast as railroad trains.

New York moves vertically as well as horizontally taking its people by elevator to their offices on the fortieth, sixtieth, and eightieth floor.

New York is the richest and the poorest, the most modern and the most old-fashioned of the cities.

ВАРИАНТ 3.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -S и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

  1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

  2. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.
(См. образец выполнения 1 в варианте 1)

  1. The lift door opens with some delay.

  2. He owns a big car.

  3. The sun's rays reach the Earth's surface through a space with a great speed.

  4. He was eager to see Dennis who was at the boys' camp somewhere.

  5. These are the books he wants so much to complete his father's library.

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык оборота there + be.

  1. There is an incredible waste of raw materials in the country.

  1. There have been more than 200 test explosions in the South Pacific islands since 1946.



3. There will be a critically widening gap between supply and demand for petroleum in the country.

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения,
содержащие разные формы сравнения.

  1. The Trans-Siberian railway is the longest in the world.

  2. Natural resources and energy are getting scarcer and more expensive.

  3. The larger the corporation is, the better it is managed generally.

  4. My dictionary is not so good as yours.

  5. The letter must be as short as possible.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. Go and ask him for some more paper. I haven't any in my desk.

  2. He looked at the pictures and did not say anything.

  3. Nobody has any right to interfere in this matter.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его инфини­
тив. Переведите предложения на русский язык.

(См. образец выполнения 2 в варианте 1)

  1. Indeed, with only about 6 percent of the world's population the USA uses about 30 percent of the world's energy.

  2. Historically Europe has depended on USA grain and minerals but Europe has now become a major grain exporter.

  3. Russia is counting on Western help as it tries to shift to a market-driven economy.

  4. He will have no basis for an estimate of oil potential until we have drilled it.

  5. News had traveled about the world long before newspapers appeared.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

London suffered two awful tragedies, at first - the Great Plague and then the Great Fire. In a few months nearly 100,000 people, that is 1/5 of the population died because of the Plague. Sorrow and sadness sat upon every Londoner. And only winter and its cold saved the city and the people.

The Great Fire happened through carelessness of a young baker who left a small bundle of wood near a very hot oven. In a few hours all the houses made of wood were burning like paper. That fire destroyed 3000 houses and at least 97 churches.

Fortunately the wind soon stopped and then heavy rain fell. Thus London was saved.



  1. Officials are worried that demonstrations may become bigger and more violent.

  2. The greater the rate of growth of the economy, the greater the increase in the level of well-being.

  3. Most companies are seeking to employ their capital to its fullest extent in business.

  4. My trunk is half the weight of yours.

  5. He is not as strong as his brother.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. There is hardly any place in this house where we can talk alone.

  2. When we get there it may be too late to do anything.

  3. Somebody has been here before us.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его
инфинитив. Переведите предложения на русский язык.

(См. образец выполнения 2 в варианте 1)

  1. In the winter months the queue to this museum thins out.

  2. Japan is stepping in to take over leadership in this field.

  3. Prices have changed dramatically over the past two years.

  1. He went to the telephone and called the Canadian Prime Minister with whom he had dinned the night before.

  1. He will have done everything by Monday morning.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

The word smog comes from smoke and fog. Smog is a sort of fog with other substances mixed in. Smog has been here for a long time. Billions of years ago volcanoes sent millions of tons of ash and smoke into the air. Winds whipped up dust clouds. Animal and vegetable matter decayed adding polluting gases.

When people came along they began to produce their own kind of air pollution. They discovered fire. In the Middle Ages people in cities such as London used soft coal to heat their homes. The smoke from these fires combined with moisture in the air produced dense layers of smog. The smog would blanket the city for days particularly in winter. The heat generated in large cities tends to circulate air within a dome like shape. This traps the smog and holds it over the city.

Smog and the chemicals and other substances in it can be harmful even deadly. Smog blurs vision. It irritates the eyes, the throat and the lungs. Eyes water, throat get sore, people cough. Smog can make people ill. And it can make sick people sicker. Air pollution has also a harmful effect on the environment. Food crops and animals


  1. Officials are worried that demonstrations may become bigger and more violent.

  2. The greater the rate of growth of the economy, the greater the increase in the level of well-being.

  3. Most companies are seeking to employ their capital to its fullest extent in business.

  4. My trunk is half the weight of yours.

  5. He is not as strong as his brother.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.

  1. There is hardly any place in this house where we can talk alone.

  2. When we get there it may be too late to do anything.

  3. Somebody has been here before us.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его
инфинитив. Переведите предложения на русский язык.

(См. образец выполнения 2 в варианте 1)

  1. In the winter months the queue to this museum thins out.

  2. Japan is stepping in to take over leadership in this field.

  3. Prices have changed dramatically over the past two years.

  4. He went to the telephone and called the Canadian Prime Minister with whom he had dinned the night before.

  5. He will have done everything by Monday morning.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст.

The word smog comes from smoke and fog. Smog is a sort of fog with other substances mixed in. Smog has been here for a long time. Billions of years ago volcanoes sent millions of tons of ash and smoke into the air. Winds whipped up dust clouds. Animal and vegetable matter decayed adding polluting gases.

When people came along they began to produce their own kind of air pollution. They discovered fire. In the Middle Ages people in cities such as London used soft coal to heat their homes. The smoke from these fires combined with moisture in the air produced dense layers of smog. The smog would blanket the city for days particularly in winter. The heat generated in large cities tends to circulate air within a dome like shape. This traps the smog and holds it over the city.

Smog and the chemicals and other substances in it can be harmful even deadly. Smog blurs vision. It irritates the eyes, the throat and the lungs. Eyes water, throat get sore, people cough. Smog can make people ill. And it can make sick people sicker. Air pollution has also a harmful effect on the environment. Food crops and animals


suffer. Paint may peel from houses. It is obvious that we must do everything possible to reduce man-made atmospheric pollutants and smog.

ВАРИАНТ 5.

I. Прочитайте, перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -S и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

  1. показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

  1. признаком множественного числа имени существительного;

3. показателем притяжательного падежа имени существительного.
(См. образец выполнения 1 в варианте 1)

  1. Changes happen very quickly here.

  2. He owns a big and nice house.

  3. The sun's rays are the source of the Earth's life.

  4. I am sure he knows far more about their country's history than they do.

  1. It was a habit of John's not to tell you things and then assume that you know all about them.

II. Прочитайте, перепишите следующие предложения и переведите их,
обращая внимание на особенности перевода на русский язык оборота there +
be.

  1. There is an official celebration on the day.

  2. There were times when we were in great need of money.

  3. There has been much said recently concerning dissatisfaction with computer installations.

III. Прочитайте, перепишите и переведите данные предложения, содержа­
щие разные формы сравнения.

  1. The main trend in our time is towards a healthier political climate in the world.

  2. The higher an engineer moves up in an organization, the broader his base of contacts is.

  1. The firm has safety equipment to meet the toughest everyday problems.

  2. Our office is not as large as theirs.

  3. He has twice as many books as I.

IV. Перепишите и переведите предложения на русский язык, обращая
внимание на перевод неопределенных и отрицательных местоимений.



  1. She helped him borrow some more money.

  2. Will you bring anyone with you or will you come alone?

  3. Anything is better than nothing in a situation like this.

V. Прочитайте, перепишите следующие предложения, подчеркните в них
глагол-сказуемое и определите его видовременную форму, указав его инфини­
тив. Переведите предложения на русский язык.

(См. образен выполнения 2 в варианте 1)

  1. Families in which the husband works while the wife stays at home are no longer in the majority in the USA.

  1. This technique is now starting to be applied on an increasing scale.

  2. When we got to the theater the play had already started.

  1. If the book costs 20 DM to produce, its price will have doubled by the time it makes its way to the local bookstore.

  1. I shall be back at five. I hope you will have had a good rest by that time.

VI. Прочитайте и письменно переведите следующий текст

Smog along with smoke is the most visible evidence of atmospheric pollution. But some atmospheric pollution is not visible and may not become visible until it is mixed with moisture. Lead compounds from leaded gasoline, hydrocarbons (unburned gasoline), carbon monoxide and pother gases may pollute the air without being seen. All air is polluted to some extent. That is, all air carries some polluting substances. Many of them are natural: smoke and ash from volcanoes, dust stirred up by wind, compounds given off by growing vegetation, gases given off by rotting animals and vegetable matter, salt particles from oceans, and so on.

Man adds to these pollutants by burning coal, oil, gas, gasoline and many other things. For example, fuels such as coal, gasoline, and wood contain hydrogen and carbon in various chemical combinations. During combustion oxygen unites with the hydrogen and carbon to form water (H20), carbon monoxide (CO) and carbon dioxide (C02).

In addition, many fuels contain sulfur that burns to produce sulftir oxides. Also, in the heat of combustion some of the nitrogen in the air combines with oxygen to form nitrogen oxides (NO2). Some of the fuel may not burn completely, so that smoke and ash are formed. Smoke is simply particles of unburned fuel and soot called particulates mixed with air.

Контрольное задание 2.

Для выполнения контрольного задания 2 необходимо проработать следую­щие разделы курса:

  1. Модальные глаголы и их эквиваленты.

  2. Система времен в пассивном залоге.

  1. Особенности употребления пассивного залога в английском языке по сравнению с русским.

  2. Многофункциональность глаголов to be и to have.

ВАРИАНТ 1.

I. Прочитайте и перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный глагол. Переведите письменно эти предложения на русский язык.

  1. If the market becomes too saturated, demand may drop off.

  2. Scientists could not make a detailed examination of the environmental damage.

  3. Visitors should not be shown around the plant.

  4. Workers must be allowed to choose the form of organization that expresses their view.

  5. In all that people can individually do for themselves, government ought not to interfere. (A.Lincoln).

II. Прочитайте и перепишите приведенные ниже предложения, подчерк­
ните в каждом из них синоним или эквивалент модального глагола. Определите
модальный глагол, синонимом или эквивалентом которого он является. Переве­
дите предложения на русский язык.

Образец
  1   2   3



Скачать файл (100.1 kb.)

Поиск по сайту:  

© gendocs.ru
При копировании укажите ссылку.
обратиться к администрации
Рейтинг@Mail.ru